субота, 22 марта

Јавни превоз у Нишу направио “минус” од 310 милиона динара у првом кварталу

Јавни превоз у Нишу је новим уговором на 7 година загарантовао зараду Нишекспресу, Ласти и Стрели без обзира на продају карата и стање на тржишту. Без икакве сумње, а гледајући анализу коју објављујемо, јавни превоз је генерисао “минус” од 310 милиона у првом кварталу ове године, коју ће Нишлије да плате кроз ребаланс буџета.
Само у априлу месецу 2022. град Ниш је требало да уплати из буџета 84 милиона динара превозницима на основу “загарантоване зараде”.

Да појаснимо простим језиком: колико год карата да продају превозници, одређена зарада је загарантована превозницима, па и ако се лоше послује и мало карата прода, они ће да приходују, било од карата или из буџета града у овом случају. Овим уговором, град је преузео на себе све ризике јавног превоза, док бенефити зараде припадају срећним добитницима уговора о превозу.

Пад продаје карата кренуо је још у 2020. години, док се исти наставио у 2021. и у 2022. години, што је показатељ шта грађани мисле о квалитету јавног превоза у Нишу.

Садашњи Већник Ненад Станковић и ПР Дирекције за јавни превоз нам је потврдио у разговору да се очекује ребаланс буџета за око 300 милиона динара, па смо сада објавили детаље и разлоге ребаланса.

По подацима које има редакција, овакав ребаланс се очекује бар још три пута у току године, саговорници мисле да је то оптимистичан сценарио.
Анализа коју смо урадили показује да уговор на 7 година склопљен искључиво и само у интересу превозника, нарочито Нишекспреса, а из целог уговора као и из финансијске анализе ево неколико главних закључака:

Уговор је склопљен на веома дуг период, уговором је загарантована зарада превозницима без обзира на број продатих карата и задовољство грађана, могуће је да нас до краја уговорног периода возе аутобуси старости и 20 година, еколошки стандарди су јако лоши тј ниска емисиона класа мотора се захтева, тако да су Еуро 3 и Еуро 4 норме довољне.

Сви званичници владајуће странке су увек причали афирмативно о јавном превозу у Нишу, појашњавајући како Ниш има модеран и сигуран превоз у наредних 7 година, правдајући тиме тендер од 10.6 милијарди динара, највећи у историји града Ниша

Носилац овог посла је Дирекција за јавни превоз града Ниша, која је и правила планове, комисију и договоре, и носи заслугу за стање у јавном превозу. О комплетном процесу склапања Јавно-приватног партнерства смо писали у овом тексту, док све остале тесктове и јавном превозу можете да видите на овом линку.

Ево и дела података које смо добили из Дирекције за јавни превоз, док је исте податке добило и Градско Веће, тако да је Градоначелница Драгана Сотировски упозната са овим чињеницама као и сви остали чланови Већа. Поставили смо питања Градоначелници поводом ових чињеница, по добијању одговора исте ћемо објавити.

Пад продаје карата по анализи је већ кренуо у 2019. години, када смо и први пут контактирани од стране наших извора у сектору превоза, што је и резултирало већим бројем текстова и истраживања које смо радили.

Подаци говоре да су се нове фабрике страних инвеститора определиле да уговоре посебан превоз за своје раднике и да неће да користе јавни превоз града Ниша. Информације до којих смо дошли говоре да у Дирекцији за јавни превоз желе да на било који могући начин врате фабрике у систем јавног превоза у Нишу. За сада без успеха.

Један од покушаја да из Дирекције за јавни превоз минимизирају губитак јесте и одлука да се радници јавног сектора услове да добијају картице за превоз уместо новца, чиме би се одређена средства “упумпала” у Дирекцију. Чак ни овај износ не може да покрије месечни “губитак” од око 85 милиона динара по уговору за јавни превоз у Нишу.

Поред тога да је већ било ребаланса буџета у 2020. години за потребе јавног превоза, Дирекција за јавни превоз и даље има високе плате, док не постоји било каква јавна одговорност у овом предузећу за губитке које буџет има због “загарантоване зараде” и стања у јавном превозу.

Чињеница је да ће бити у првом кварталу 2022. године плаћено 310 милиона уговорне обавезе превозницима, у 2019. години иста давања су била 36.1 милион динара, илити 8.5 пута мања.

Извор нишкаиницијатива.рс

Podeli

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.